בס"ד ספר חפץ חיים
לשון הרע :שמיעה
93 יום
ג' טבת
הוכחת המדבר לשון הרע
המצווה "הוכח תוכיח את עמיתך" {ויקרא י"ט , י"ז } מחייבת להודיע לחוטא שהתנהגותו אינה הולמת ולנסות לשכנעו להיטיב את דרכיו ,במהלך התוכחה , על המוכיח להיות מוכן לתגובה מביכה או מעליבה ובכל זאת עליו להמשיך בתוכחתו כל עוד המעשה האסור חוזר ונשנה ,גם אם נראה שיש סיכוי קלוש ביותר , או שאין כלל סיכויים שדבריו יתקבלו - בכל זאת עליו להמשיך ולמחות על המעשה , רק במקרה שבו ידוע שהתוכחה תגרום לחוטא להגדיל עוד יותר את הקלקול - יש להימנע מלהוכיחו ,
התוכחה חייבת להעשות בנחת ובלשון רכה: רצוי ככל האפשר להוכיח את החוטא בצינעה ולא להלבין את פניו ברבים {ראה רש"י לויקרא י"ט ,י"ז }
באופן כללי , אדם השומע לשון הרע , חייב להפסיק את המספר לשון הרע ולהוכיחו ,
"ואפילו אם כל החבורה הגונים ,ואחד נמצא ביניהם איש זדון , הוא מקלקל את כל בני החבורה וראוי להשמט מהם "
פירוש הלכה ג' טבת מחזור א'
אחוז בשתיקה ותנצל
עוד יזהר מאוד , שלא יעמוד בחבורה אנשים ואפילו אם הוא צריך לאיזה דבר הכרחי ,יקצר עמידתו שם , אם לא שהוא מכירם שלא ימצא ביניהם דבורים אסורים ,ואפילו אם כל החבורה הם אנשים מהגנים ,ואחד נמצא ביניהם איש זדון , הוא מקלקל את כל בני החבורה וראוי להשמט מהם ,ועל -כל =פנים לאחוז במידת השתיקה בעת הזו בכל היכולת ,כמו שכתוב בספר 'ראש הגבעה ' {דף יט ע"א }וזה לשונו : הזהר בני במה שאמר שלמה המלך , עליו השלום {משלי כז , ט }: "באזני כסיל אל תדבר ,פן יבוז לשכל מליך ": בכן תזהר ממסבה שיש בה אפילו מאה אנשים , ויש בהם כסיל אחד או לץ אחד , וכל -שכן האיש החכם בעיניו והוא כסיל האמת ,שנאמר {ראה משלי כו ,ה, יב}: 'חכם ביניו כסיל ' - החזק ושב בשתיקה ,ואל תדבר במסבה ההיא בשום דבר , שאף אם תדבר כל מיני חכמה ,ינצחוך וחקח לך קלון ,כי כן אמר שלמה {שם יא ב .}:"בא זדון ויבוא קלון וכו" ואף אם תרצה לדבר עם רעך כמוך , הזהר שלא ישמע לאותו פלוני אף מאחורי הגדר ולא יגיע לאזניו ,ועל זה אמר :"באזני בסיל אל תדבר ", ולא אמר "עם כסיל אל תדבר " והוא בדוק ומנסה ,ואת כל זה ניסיתי כמה פעמים בשמחת מצווה ומצאתי כי כן הוא , גלל כן ברח בני ממסבה כמו זה , כי הוא מגנה את כל בני המסבה , או אחוז בשתיקה ותנצל עד כאן לשונו ,
השיעור היומי
|
|